Terrapotheka | Zdraví z přírody
Logo
Nevíte si rady? Zavolejte.
Po-Čt: 8-11:30h a 14-17h
0 ks
za 0 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
  1. Úvod
  2. Blog
  3. Který kolagen si máte vybrat?
21.07.2022
Komentáře (0)

Který kolagen si máte vybrat?

Je lepší hovězí nebo rybí kolagen?  

Co je to kolagen?

Jaké zdroje kolagenu existují?

Typy kolagenu

Který si vybrat?

 

Dostali jste doporučeno užívat kolagen a teď nevíte který? Je lepší hovězí nebo rybí? Existuje několik typů kolagenů, ale který z nich potřebujete?

minulém článku jsme si řekli, jaký je rozdíl mezi kolagenem a želatinou. V tomto článku navážeme a ukážeme si rozdíl mezi kolagenem různého původu. Budete si pak moci snadno vybrat ten správný, přímo pro vaše potřeby.

Co je kolagen?

Kolagen je nejrozšířenější bílkovina v našem těle. Vyskytuje se především v pojivových tkáních, kde jim dává sílu a správnou strukturu. Kolagen je tvořen z aminokyselin, které si tělo získá z jídla. Perfektní zastoupení těchto aminokyselin je právě v pojivových tkáních zvířat, ze kterých se kolagen jako doplněk stravy vyrábí.

Jaké kolageny existují?

Nejčastěji se můžeme setkat s kolageny, které prošly enzymovou hydrolýzou. Takový kolagen se nazývá hydrolyzovaný, kolagenové peptidy nebo jen kolagen. Nehydrolyzovaný kolagen se jako doplněk stravy nevyrábí. Hydrolyzovaný kolagen je totiž naštěpený kolagen na menší snadno, vstřebatelné molekuly.

Mezi nejznámější a nejprodávanější kolageny patří hovězí kolagen a mořský neboli rybí kolagen. Existuje ale také kolagen vepřový nebo kolagen z membrán uvnitř vajíčka.

Rybí kolagen

Rybí neboli mořský kolagen se vyrábí z kůže a šupin ryb. Obsahuje kolagen typu I a je dobře vstřebatelný díky malým velikostem peptidů. Mořský kolagen je nejlepší, pokud se zaměřujete na zdraví kůže, vlasů a nehtů.

U rybího kolagenu je důležitý původ. Vybírejte volně žijící ryby.

Hovězí kolagen

Hovězí kolagen se vyrábí z kůže, kloubů a kostí dobytka. Obvykle obsahuje kolagen typu I a III nebo kolagen typu II v závislosti na tom, ze které části dobytka je vyráběn.

Stejně jako u mořského kolagenu je lepší výběr kolagenu z paseného dobytka.

Kolageny se dělí dle typu a původu. Původ ovlivňuje typ kolagenu a jeho nejlepší použití.

Kolageny dle typu

Naše tělo obsahuje několik typů kolagenů. Ty nejzastoupenější jsou I, II, III, V a X. a nalezneme je v celém těle. Jednotlivé typy se mohou navzájem doplňovat či podporovat.

Kolagen typu I

Kolagen typu I je nejčastějším kolagenem objevujícím se v našem těle. Nalezneme jej v kůži, kostech, šlachách, rohovce, stěnách krevních cév a dalších pojivových tkáních. Suplementovaný kolagen typu I je nejvhodnější pro podporu zdravé kůže.

Kolagen typu II

Kolagen typu II je primární bílkovina, která formuje chrupavky. Je to důležitý komponent nejen pro stavbu kloubů, ale také uší, nosu nebo žeber. Kolagen typu II je také důležitou součástí střevní výstelky. Kolagen typu II je tedy nejvíce vhodný k podpoře kloubů.

Kolagen typu III a IV

Kolagen typu III tvoří vlákna a vyskytuje se v kůži a orgánech. Doplňuje se navzájem s kolagenem typu I. Kolagen typu III společně s kolagenem typu IV napomáhají zdravému stavu kostí, kůže, šlach a dalších.

Kolagen typu V

Kolagen typu V je jednou z méně zastoupených kolagenových složek. Spolu s kolagenem typu I hraje významnou roli při regulaci vývoje kolagenových vláken pojivové tkáně. Kolagen typu V koexistuje s  kolagenem typu II v kloubní chrupavce a zároveň podporuje zdravá kolagenová vlákna kolagenu typu II Kolagen typu V také funguje při vytváření buněk placenty. Kolagen typu V také pomáhá formovat buněčné povrchy a vlasy.

Kolagen typu X

Kolagen typu X se nachází v kloubech a kostech a hraje klíčovou roli ve zdraví těchto struktur. Typ X není tak známý jako typ II, pravděpodobně proto, že je mnohem snazší konzumovat kolagen typu II než X. Kolagen typu X je tedy výborná podpora kolagenu typu II pro zdraví kloubů.

Který kolagen si vybrat?

Kolagen je kolagen, tělo nedělá až takový rozdíl. Nejdůležitější je užívat ho pravidelně každý den. Takže pokud se rozhodujete, který kolagen – mořský kolagen nebo hovězí kolagen, záleží pouze na dvou věcech: osobní volba a Vaše hlavní motivace pro užívání kolagenu.

Pokud nejíte maso (krom ryb) nebo jste přecitlivělí na ryby, volba je snadná. Kromě toho, pokud je Vaší prioritou zlepšit zdraví Vaší pokožky, vlasů a nehtů, pak byste se měli rozhodnout pro mořský kolagen. Pokud je Vaším cílem podpořit vaše celkové tělesné zdraví a zotavení, pak je hovězí kolagen skvělou volbou.

Rybí kolagen je nejvhodnější pro podporu elasticity kůže, vlasů a nehtů. Hovězí kolagen typu II nebo kuřecí kolagen je nejlepší na chrupavky. Hovězí kolagen se nejvíce hodí na podporu kloubů, šlach, vazů a střevní výstelku. Kolagen z blan vajíček je nejlepší zdroj kolagenu typu X.

 

 

  1. Parvizi, J., &Kim, G. (2010). Collagen. High Yield Orthopaedics, 107-109. doi: 10.1016/b978-1-4160-0236-9.00064-x
  2. Silvipriya, K., Kumar, K., Bhat, A., Kumar, B., John, A., & Lakshmanan, P. (2015). Collagen: Animal Sources and Biomedical Application.Journal Of Applied Pharmaceutical Science, 123-127. doi: 10.7324/japs.2015.50322
  3. Zague, V. (2008). A new view concerning the effects of collagen hydrolysate intake on skin properties.Archives Of Dermatological Research,300(9), 479-483. doi: 10.1007/s00403-008-0888-4
  4. Ohara, H., Matsumoto, H., Ito, K., Iwai, K., & Sato, K. (2007). Comparison of Quantity and Structures of Hydroxyproline-Containing Peptides in Human Blood after Oral Ingestion of Gelatin Hydrolysates from Different Sources.Journal Of Agricultural And Food Chemistry,55(4), 1532-1535. doi: 10.1021/jf062834s
  5. Sibilla, S., Godfrey, M., Brewer, S., Budh-Raja, A., & Genovese, L. (2015). An Overview of the Beneficial Effects of Hydrolysed Collagen as a Nutraceutical on Skin Properties: Scientific Background and Clinical Studies.The Open Nutraceuticals Journal,8(1), 29-42. doi: 10.2174/1876396001508010029
  6. Yazaki, M., Ito, Y., Yamada, M., Goulas, S., Teramoto, S., & Nakaya, M. et al. (2017). Oral Ingestion of Collagen Hydrolysate Leads to the Transportation of Highly Concentrated Gly-Pro-Hyp and Its Hydrolyzed Form of Pro-Hyp into the Bloodstream and Skin.Journal Of Agricultural And Food Chemistry,65(11), 2315-2322. doi: 10.1021/acs.jafc.6b05679
  7. Zdzieblik, D., Oesser, S., Baumstark, M., Gollhofer, A., & König, D. (2015). Collagen peptide supplementation in combination with resistance training improves body composition and increases muscle strength in elderly sarcopenic men: a randomised controlled trial.British Journal Of Nutrition,114(8), 1237-1245. doi: 10.1017/s0007114515002810
  8. Oesser, S., & Seifert, J. (2003). Stimulation of type II collagen biosynthesis and secretion in bovine chondrocytes cultured with degraded collagen.Cell And Tissue Research,311(3), 393-399. doi: 10.1007/s00441-003-0702-8
  9. Zdzieblik, D., Oesser, S., Gollhofer, A., & König, D. (2017). Improvement of activity-related knee joint discomfort following supplementation of specific collagen peptides. Applied Physiology, Nutrition, And Metabolism42(6), 588-595. doi: 10.1139/apnm-2016-0390
Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli

 

Sledujte nás na Instagramu

 

Terrapotheka

Vybíráme pro Vás ty nejlepší výrobky na trhu. Kritéria výběru jsou stejně přísná jako kritéria při výběru produktů pro naši rodinu. Nejvyšší kvalita bez diskutabilních přísad vhodná jako doplněk přísných diet a dietních protokolů.

© 2019-2021 Terrapotheka.cz, všechna práva vyhrazena
Vytvořeno na Eshop-rychle.czEshop-rychle.cz